Beszélgetés Tálasi Zsuzsannával, a Gyengénlátók Általános Iskolája számítástechnika-tanárával

     

    Zsuzsanna az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán tanult. Egy intézménylátogatás során határozta el, hogy gyengénlátó gyerekeket szeretne tanítani. Először tanulásban akadályozott gyengénlátó kisiskolásokkal foglalkozott, egy éve pedig egy kolléganőjét helyettesítve tanít számítástechnikát is.

    Tálasi ZsuzsannaA következőket meséli a Gyengénlátók Általános Iskolájában folyó informatikaoktatásról: "Negyedik osztálytól tanulják diákjaink az informatikát, első évben heti egy, a továbbiakban heti két órában. Emellett alsóban és felsőben is indítunk informatika szakkört, illetve a hetedikesek és a nyolcadikosok részt vehetnek ECDL vizsgára való felkészítésben. A tanulásban akadályozottak tagozatán jelenleg hetedikben kezdődik az informatikaoktatás heti két órában. A gyerekek szükség szerint használhatnak nagyítóprogramot (Zoomtextet vagy MAGic-et), vak tanulóink a JAWS beszélőprogram segítségével dolgoznak."

    Elmondja, mennyire fontos, hogy a tanulókkal közösen kialakítsák, melyik gyereknek milyen beállítások felelnek meg a legjobban. Ha a Windows adta lehetőségek nem bizonyulnak elegendőnek, akkor alkalmazzák a vak és gyengénlátó számítógép-felhasználók munkáját lehetővé tevő szoftvereket. Jelentős eltérés az ún. hagyományos iskolákban oktatott informatikához képest, hogy a gyengénlátó diákok ötödik osztályban elsajátítják a tízujjas gépírást. Ezáltal a számítógépen történő írás automatikussá válik a számukra, nem kell keresgetniük a betűket.

    Így foglalja össze Zsuzsanna az alapítvány tavalyi pályázatán elnyert szoftverekre vonatkozó tapasztalatait: "Nagyon hasznos fejlesztés, hogy már „betűnként és szavanként” is lehet olvastatni gépelés közben. Több tanulónak segít a beszédfunkció. A MAGic beállításai sajnos csak menüből érhetők el, így hosszabb ideig tart megtanulni a szükséges beállítások menetét, ellentétben a Zoomtext nagyítóprogrammal, ahol ikonokra kattintva egy legördülő sávból lehet választani adott sémák közül, melyek egyike általában megfelelő a tanulónak."

    Összegzésként elmondhatjuk, hogy a gyengénlátó diákok leginkább a tanuláshoz (a digitalizált tankönyvek olvasása, jegyzetelés, házifeladat-készítés stb.) használják a speciális képernyőnagyító- és beszélőprogramot. Vannak köztük, akik számítástechnikai szakközépiskolában tanulnak tovább.

    Sok sikert és örömet kívánunk Zsuzsannának és tanítványainak a speciális szoftverekkel végzett munkához!

    Hír elküldése e-mail-ben űrlap mutatása

    Vissza a hírekhez

     

    Az oldal tetejére